Reštaurovanie veteránov: Dych berúca jasne oranžová paráda

Do nedávnej doby bolo možné vo švajčiarskej dielni René Sahli vidieť jasne oranžové Porsche 911 Targa z roku 1969. Tento legendárny automobil sa mal podrobiť pôvodne len drobnej oprave hrdzavého miesta, ale nakoniec sa ukázalo, že je nutná kompletná renovácia. Pri jeho prelakovaní vsadil Sahli na skúsenosti a produkty značky Standox.


René a firma, ktorú vedie, majú takéto opravy v krvi: „Vždy som miloval prácu na veteránoch.“ hovorí. „Môj otec zreštauroval veľké množstvo veteránov a naučil ma, ako to robiť.“ Posledných sedem rokov má Sahli na starosti podnikanie, ktoré založil vo švajčiarskom meste Aesch jeho otec v roku 1976. Sahliho dielňa so štyrmi zamestnancami má medzi majiteľmi veteránov po celom okolí vynikajúcu povesť. Jeho odbornosť v reštaurovaní je zrejmá na prvý pohľad, akonáhle navštívite jeho stránky www.autolackprofis.ch.  Galéria obrázkov je plná exkluzívnych veteránov, ktorým vdýchol Sahli nový život a ktorá obsahuje nespočetné množstvo špeciálnych vozidiel Porsche. 

Targa vyžadovala kompletnú opravu

Práve reputácia priviedla majiteľa Porsche 911E Targa z roku 1969 do Aesch. „Všimol si stopy po hrdzi na karosérii auta, ktoré od nás chcel opraviť“ spomína Sahli. Hrdza nie je ničím výnimočným pre autá takéhoto veku, keďže utesnenie dutín alebo napr. galvanizácia nebola v tejto dobe ešte taká známa. Počas ďalšieho skúmania auta objavil Sahli ďaleko viac zhrdzavených častí. „Najmä prahy dverí boli vo veľmi zlom stave. Bodové opravy by na takmer polstoročia starom kabriolete nemuseli dopadnúť dobre.“, hovorí Sahli. Čím ďalej Sahli auto skúmal, tým viac bolo zrejmé, že Targa bude potrebovať úplnú obnovu, a to vrátane nového laku. Presne tá správna výzva pre špecialistu na veterány ako je René Sahli.

Vďaka rozsiahlej hrdzi prikročil Sahli k radikálnemu odstráneniu starého laku. Aby uskutočnil obnovu, najskôr demontoval nárazníky, blatníky, prednú a zadnú kapotu a poslal ich do špecializovanej firmy v nemeckom Stuttgarte. „Ponáraním týcho častí do nádrže s kyselým kúpeľom ich zbavili hrdze. Tento proces bol jedinou možnou cestou, ako zasiahnuť každú časť a každú dutinu.“, vysvetľuje Sahli. „Nebolo možné využiť tradičné metódy odstraňovania farieb a trýskania. I napriek tomu sa ukázalo, že niektoré z častí, ako napr. prednú kapotu nie je možné už zachrániť a museli byť nahradené originálnymi dielmi Porsche“.

Pôvodná jasne oranžová farba

Targa bola pôvodne nalakovaná v odtieni Signal Orange, teplej, žiarivej oranžovej farbe, ktorá vyzerá perfektne na kabrioletoch na slnku. Tento typ farby používalo Porsche od konca šesťdesiatych rokov na modeli 911 a na 914, tzv. ľudovom Porsche.

Sahli mal prístup k originálnym vzorkovníkom farieb Porsche z tohto obdobia, ale aj tak použil spektrofotometer Genius od spoločnosti Standox. „Tak ako dnes ani vtedy neboli laky vždy rovnaké. Viditeľné odlišnosti bolo možné pozorovať i pri odtieni rovnakého názvu a niektoré farby sa menili v priebehu výroby.“, hovorí.

Sahli vysvetľuje ďalšie dôležité faktory, ktoré musel brať do úvahy. „Autá v minulosti používali pigmenty, ktoré obsahovali olovo. To síce poskytovalo lepšiu kryvosť farby, ale taktiež to znamenalo viac farebných odchýlok oproti moderným farbám.  Pigmentácia taktiež hrá svoju úlohu v metamerizme. V závislosti od zdroja svetla môžu byť jednotlivé časti farebného spektra odrazom odlišné z dôvodu zmeny pigmentácie.  To môže viesť k odlišnému vnímaniu farby pod odlišným zdrojom svetla. Preto je veľmi dôležité, aby sa originálne a na opravu použité farby správali podobným spôsobom.  A preto som využil moderný spektrofotometer, pretože spoločne so softwarom Standowin iQ a bohatou databázou farieb dosahujú najlepšie výsledky.“

Porsche v novom skvostnom kabáte

Využitím spektrofotometra Genius iQ načítal Sahli pôvodnú farbu a využil pritom i jeho moderné vymoženosti ako je napr. prenos merania za pomoci Wi-Fi. Pre vytvorenie skutočne správnej farby požiadal ešte o technickú podporu distribútora Standox vo Švajčiarsku, firmu Adré Koch z Urdorfu neďaleko Zurichu. Aj na takéto neobvyklé požiadavky je spoločnosť Standox schopná reagovať, pretože sa môže spoliehať na svoje rozsiahle koloristické znalosti, ktoré nazbierala v priebehu mnohých rokov úzkej spolupráce s väčšinou výrobcov automobilov. 

Sahli nakoniec namiešal oranžovú Signal farbu s farbami Standox 2K a prestriekal všetky časti auta. Po reštaurovaní sa Porsche dostalo do svojej pôvodnej krásy. Sahli a jeho tím uskutočnili taktiež demontáž a opätovnú montáž vozidla, čo bolo veľmi náročné na prácu. 

„Mám veľmi vysoké nároky, pokiaľ ide o našu kvalitu práce, a preto dávame prednosť vo väčšine prípadov práci priamo u nás.“, hovorí. „Ale tento typ práce je taktiež zábava. Čo je ďalej skvelé na práci s veteránmi, je taktiež technológia, ktorá v porovnaní s dnešnými modelmi nebola tak komplikovaná“.

Po montáži a konečnej finalizácii a ochrane laku, uskutočnenej kvalitným leštiacim voskom, bola renovácia takmer po roku od prvej prehliadky dokončená. „Zákazník bol s výsledkom spokojný, ale museli sme sa ponáhľať, aby si mohol svoju Targu užiť ešte v lete.“, hovorí.  Ak chcete vidieť kompletný výsledok renovácie, navštívte galériu na adrese: www.standox.com/sahli.

Fotografie

Servind Ilava

Sídlo spoločnosti v Ilave

# # # # # # # #

Nahoru