Tipy pre vodičov na zimné obdobie

Obdobie od 1. novembra do 31. marca je nám všetkým motoristom dobre známe. V tomto období by každý z nás mal mať svoje vozidlo vybavené zimnými pneumatikami. Zákon síce takúto výbavu nenariaďuje, ale akonáhle teploty klesnú pod 7 °C, tak sa zimné pneumatiky veľmi odporúčajú. V novembri sa k nízkym teplotám ale taktiež pridávajú ďalšie komplikácie. Husté mrznúce hmly, častý dážď a zvýšená migrácia zveri. Pre tieto prípady Vám prinášame niekoľko dôležitých odporúčaní, vďaka ktorým môžete predísť nepríjemným problémom.

Zimné pneumatiky

Vďaka svojmu zloženiu dodávajú potrebnú priľnavosť k povrchu vozovky pri nízkych teplotách a na nepriaznivých povrchoch, a to o 20-30 % účinnejšie, ako dokážu poskytnúť letné pneumatiky.

Zimní pneumatikyAko sme už spomínali, zákon síce neustanovuje povinnosť mať na aute zimné pneumatiky, ale existujú dopravnou  značkou označené oblasti, ktoré túto zimnú výbavu nariaďujú. Ignorovaním tohto nariadenia sa vodič vystavuje veľkému riziku zapríčinenia dopravnej nehody a taktiež obdržania pokuty. V zahraničí sú však pokuty oveľa vyššie a v niektorých krajinách majú stanovené iné obdobia pre povinnú zimní výbavu. Preto je vždy dobré si tieto informácie zistiť pred tým, ako vyrazíte do zahraničia.

A v čom sa vlastne zimné pneumatiky líšia od tých letných? Jednak výškou dezénu. Nové zimné pneumatiky majú výšku dezénu 8 mm a letné mají len 4 mm. S výškou dezénu 4 mm sa na zasneženej vozovke zvyšuje brzdná dráha takmer o polovicu. Minimálna výška dezénu zimných pneumatík pre vozidlá do 3,5 tony je stanovená na 4 mm. Ďalej sa líšia vzorom dezénu. Pri zimných pneumatikách tento vzor lepšie odvádza zrážky spadnuté na vozovku a tým tak zvyšuje priľnavosť pneumatiky s povrchom vozovky.

Ako vlastne spoznáte zimnú pneumatiku? Väčšina z nich má na boku grafické znázornenie zimnej tématiky (snehovú vločku a horský masív), alebo sú špeciálne označené (M+S, M/S, MS nebo M.S).

Čo ďalšie je potrebné skontrolovať? Jednak je potrebné dodať, že obutie zimných pneumatík je pre správnu funkčnosť nutné na všetkých štyroch kolesách. Ďalej je potrebné pravidelne kontrolovať tlak v pneumatikách a pri kúpe pneumatiky je potrebné zvoliť správny rozmer pneumatiky (ten možno vyčítať z technického preukazu). Ďalej pri kúpe skontrolujte dátum výroby (je uvedený na boku pneumatiky a nemalo by byť viac ako tri roky staré) a taktiež hĺbku dezénu.

Zimné náplne a ďalšie vybavenie

Pneumatikami to ale nekončí. Okrem správnej povinnej výbavy sa pre zimné obdobie odporúča skontrolovať stav stieračov. Doliať zimnú zmes do ostrekovačov, skontrolovať gumové lít zimní směs do ostřikovačů, zkontrolovat gumové brity a preveriť funkčnosť všetkých stieračov.

StěračeUrčitE nechcete ráno prísť neskoro do práce. Preto je dobré kontrolovať funkčnosť batérie a pre prípad potreby mať k dispozícii štartovaciu kabelu a dobrú dušu, ktorá Vám pomôže batériu natočiť. Samozrejmosťou je škrabka na zamrznuté okná (na čelné sklo odporúčame kryciu termo fóliu), metličku na sneh, pretože s znečisteným vozidlom nesmiete na vozovku, inak sa vystavujete pokute a taktiež rukavice a deku, pokiaľ byste predsa len niekde uviazli. V extrémnych prípadoch sa vyplatí mať po ruke i reťaze, s ktorými môžete ísť maximálnou rýchlosťou 50 km/h. Ich nasadenie sa odporúča vyskúšať dopredu. 

 

Pred ďalšou jazdou už len nezabudnite na plnú nádrž a do termosky čaj, pretože pokiaľ by ste zostali stáť v kolóne, tak aby ste netrpeli zimou alebo smädom.

Hmla

Mlha

Znížená viditeľnosť, skreslené vnímanie vlastnej i cudzej rýchlosti vozidla a vďaka kondenzácii i zvýšenej šmykľavosti povrchu a tým pádom i predĺžená brzdná dráha. To všetkko spôsobuje nenápadná hmla. V hmle by tak vodič nemal spoliehať na znalosť terénu a mal by ísť takou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad. Nebezpečným sa tak stáva vjazd do hmly, keďže vodič veľakrát svoju rýchlosť neupraví.

Pre zvýšenie viditeľnosti v hmle sa využívajú a v Čechách často nesprávne, hmlové svetlá. Ideálne použitie je, pri hmle s viditeľnosťou pod 100 metrov zapnúť zadné hmlovky a pri skutočne hustej stálej hmle, snežení a daždi zapnúť predné hmlovky.

 

Zver

Ako sme už spomínali koncom jesene stúpa početnosť migrácie zveri a s tým rastie i počet stretov so zverou na diaľniciach. 

Zvěř na silnici

Pri steete so zverou experti radia, nestrhávať volant, ale začať kontrolovane brzdiť a držať vozidlo na vozovke. Je lepšie zraziť zviera čelne ako nabúrať do stromu, či do protiidúceho vozidla. Takéto búračky majú vo všetkých ohľadoch oveľa horšie následky. Ak dôjde k stredu so zverou, vždy volajte políciu. V takýchto prípadoch škody hradí poisťovňa Vášho dojednaného poistenia. 

Tma

So zmenou času prichádza i skracovanie a predĺženie noci, teda nárast tmy. Podľa štatistík je tak riziko smrti pri nehode trikrát vyššie. Najväčšie riziko samozrejme platí pre chodcov, ktorí bývajú dosť často veľmi zle osvetlení. Toto riziko môžu samozrejme znížiť vhodne umiestnenie reflexných prkov. Potom je už len na vodičovi, aby dával dostatočný pozor a ako vždy, prispôsobil svoju jazdu danej situácii.

Tma

Prílohy

Fotografie

Servind Ilava

Sídlo spoločnosti v Ilave

# # # # # # # #

Nahoru