Trendy automobilových farieb

Podľa rebríčku popularity farieb „Global Automotive Popularity Report 2019“, vyhlasovanej koncernom Axalta, sa na vrchole obľúbenosti farieb v Európe umiestnila šedá. Ako ale odhadnúť budúce trendy a ako tieto implementovať do farieb používaných na automobiloch?
A predovšetkým, ako sa s týmito novými farbami a odtieňami bude pracovať pri následných opravách? Ak sa nová farba ocitne na aute, môže závisieť práve i na tom, že ju možno aplikovať pri oprave. Standox, globálny výrobca autoopravárenských lakov z koncernu Axalta, ponúka presné koloristické receptúry a produkty pre bezchybné opravy laku.

Celosvetový producent tekutých a práškových lakov, spoločnosť Axalta, vydala rebríček najobľúbenejších automobilových farieb za rok 2019. Na prvom mieste sa v Európe umiestnila, a najobľúbenejšou farbou s podielom 25 percent stala, šedá. Predbehla tak bielu, ktorá si drží podiel 23 percent. Celosvetovo však bielej farbe patrí i naďalej najvyššia priečka. Na treťom mieste na našom kontinente skončila farba čierna. Tieto tri farby spolu tvoria dve tretiny trhového podielu. Pokiaľ sa k nim pridá s podielom 10 percent strieborná farba, ide o viac ako tri štvrtiny trhu. Za týmito farbami sa umiestnili „jasné“ farby, modrá s desiatimi percentami a červená so šiestimi percentami.

Šedá vyjadruje objektivitu a profesionalitu

Dizajnérku farieb pre OEM sektor, Elke Dirks, ktorá je zodpovedná za oblasť automobilového priemyslu v Európe, na Strednom východe a v Afrike, vzostup šedej farby vôbec neprekvapil. „Šedá znamená praktickosť, profesionalitu, kombinovanú so štýlom a eleganciou“ hovorí. „Šedé auto signalizuje, že vodič na sebe nemusí upozorňovať jasnou farbou. Vďaka novým pigmentom a efektom je skôr pomerne nenápadná farba v súčasnosti veľmi štýlová. Takmer dva roky trvá kompletný vývoj novej farby, takže už dnes musíme byť schopní rozpoznať farebné trendy zajtrajška.“

Koloristický tím spoločnosti Axalta vyhodnocuje širokú škálu indikátorov. Okrem analýz štatistík obľúbenosti a predajov jednotlivých odtieňov sleduje i zákaznícke správanie a modely rozhodovania pri výbere farby. Okrem toho sledujú moderné trendy a duch doby. Dirks dodáva: „Odevné trendy, trendy v dizajne nábytku a doplnkov, dokonca i články v dizajnových časopisoch. To všetko nám môže poskytnúť vodítka.“

Nič nefunguje správne bez autoopravárenskej farby

Nie každý odtieň, ktorý Dirks a jej kolegyňa Christine Lüdecke vyvíjajú, sa následne objaví na autách. Niekedy navrhnutá farba nenájde uplatnenie z dôvodov súvisiacich s výrobou a niekedy to zase môže byť kvôli zložitému vývoju autoopravárenskej receptúry. Harald Klöcker, vedúci oddelenia Standox Training EMEA, vysvetľuje: „Pri vývoji novej farby pre výrobcu automobilov neberieme do úvahy len použitie sériovej farby vo výrobe, ale taktiež možnosť vytvoriť správnu receptúru pre následné opravy. Vo výsledku totiž musia byť lakovne schopné poškodenie sebaatraktívnejšieho laku taktiež dokonale opraviť.“

Standox je v pravidelnom kontakte so svojimi OEM kolegami zo segmentu vývoja farieb. „Táto spolupráca“, hovorí Klöckner, „prirodzene uľahčuje vývoj vhodných opravárenských receptúr a ľahké použitie. Takáto úzka spolupráca ni eje v našom odbore samozrejmosťou. Nie každý výrobca farbív je aktívny v autoopravárenstve a naopak.“

60 nových receptúr každý týždeň

Vývoj receptúry autoopravárenskej farby je zdĺhavý a časovo náročný postup. Zahŕňa mikroskopickú analýzu pre identifikáciu efektových pigmentov, výpočet miešacej receptúry a vytvorenie vzoriek nástrekov robotickými systémami lakovania, aby bola vzorka nástreku neutrálna. Získané výsledky sa znovu a znovu kontrolujú a vylepšujú. Týmto spôsobom Standox, vyvíja každý týždeň okolo 60 nových receptúr a zavádza ich prostredníctvom koloristického softwaru Standowin iQ do procesu. „Stojí to veľa úsilia,“ pripúšťa Klöckner, „ale vieme, že len tak môžeme našim partnerom zaistiť dosiahnutie tých najlepších možných výsledkov.“

Fotografie

Servind Ilava

Sídlo spoločnosti v Ilave

# ## # #  # # #

Nahoru