Lakovanie historických vozidiel

Image Classic

Hodnotu automobilu nemožno vždy vyjadriť v peniazoch.

To platí o to viac v prípade, že model automobilu už sa nevyrába - a možno už sa nevyrába aj niekoľko desaťročí. Počet týchto historických a často jedinečných vozidiel neustále rastie - rovnako ako počet motoristov, ktorí majú záujem o to, aby sa tieto automobily dožili budúcnosti. S našou pomocou.

Opravárenské a lakovacie práce tohto druhu vyžadujú odborné vedomosti a zručnosti, a to nielen preto, že majitelia majú tendenciu byť veľmi vášniví, čo sa týka starostlivosti o ich štvorkolesových miláčikov. Ale bez ohľadu na to, či je potrebné opraviť malý škrabanec alebo prelakovať celý jeden diel, Standox je tu, aby Vám pomohol:

  • Odhadnúť náročnosť všetkých pracovných krokov
  • Účinne ochrániť historické diely proti korózii
  • Nájsť správny farebný odtieň
  • Namiešať farbu v súlade s ekologickými normami
  • Vyleštiť opravený povrch tak, že bude vyzerať ako nový

Inšpirujte sa krásou historických vozidiel na Classic days 2011.

História autolakov

Image Classic

Čo by bolo auto bez svojho laku

Nie je to ani motor, ani palubná doska, ani prevodovka - nie! To čo potenciálny kupujúci automobilu zvyčajne vidí ako jedno z prvých vecí je krásny odtieň laku. V začiatkoch automobilovej výroby bolo všetko inak. Rovnako ako technológia ukrývajúca sa pod kapotou, aj technológia lakovania má za sebou dlhú cestu od bežne používanej obuvníckej smoly až po vodou riediteľné laky.

Začiatky

Prvý automobil, patentovaný Benz-Motorwagen, nebol vôbec lakovaný. Karl Benz všetky kovové časti chránil proti korózii iba akousi obuvníckou smolou. V tej dobe boli k dispozícii iba dva základné produkty, používané ako farba: olejový lak na báze ľanového oleja alebo, ak bola žiaduca výnimočná kvalita, jantárové laky, získavané zo skvapalnených jantárových živíc, ktoré boli však veľmi drahé. Termín "jantárová žltá" sa používal ešte dlhú dobu, a to aj potom, čo boli prírodné živice postupne nahradené syntetickými.

História lakovne

Krajšie, rýchlejšie, čistejšie

Oprava klimaticky vysoko citlivých nitro-lakov bola pre vtedajších lakovníkov veľmi tvrdý oriešok - zo zásoby základných lakov museli zložitým procesom namiešať ten správny odtieň.

Po zavedení nitrokombinačných lakov inklinovali lakovníci na používanie týchto produktov, pretože boli ľahko kombinovateľné s vypaľovacími lakmi zo sériovej výroby. Až do neskorých 60. rokov minulého storočia boli nitrokombinačné laky používané v lakovniach, ktoré nemali striekaciu ani sušiacu kabínu.

História fareb

Cesta do histórie automobilových farieb

Od tmavo zeleného "kočiarového" laku, cez "perleťovo bielu" alebo "inkskú oranžovú" až po "reflexnú striebornú" - ak sa pozriete späť na automobilové laky za posledných sto rokov, nevyhnutne sa ponoríte do ducha tej doby. To, čo kedysi bývalo posledným módnym výkrikom, bolo o deň neskôr zastarané iba preto, aby sa to za niekoľko rokov znovu stalo vyhľadávaným zberateľským kúskom. Predovšetkým v nás však putovanie históriou farieb vyvoláva spomienky dôb dávno minulých, na krásne pouličné scenérie a štvorkolesové legendy.

Čierne časy

Automobilový fanúšikovia možno milujú sledovanie starých filmov jednoducho preto, že sa v nich ukazujú historické vozidlá. Pohľad na staré zábery vyvoláva efekt "stroja času" a oni si môžu užívať pocit "návratu do minulosti". Niektoré modely vozidiel je takmer nemožné si predstaviť v inej farbe ako v tej, ktorá je pre nich typická - to vyvoláva tú najväčšiu nostalgiu - napríklad VW Beetle vo svojej svetlo modrej alebo DAF 46 so svojou farbou "Žltá sahara". Kedykoľvek sa títo veteráni ukážu na nejakej výstave alebo stretnutí historických vozidiel v očiach obdivovateľov svieti ako ikona dôb minulých.

Opravárenské systémy

Lepšie ako originál - moderné lakovacie systémy pre reštaurátorov

Nostalgia nie je vždy dobrý radca, pokiaľ ide o nanesenie nového laku na starý "podklad". Nielen preto, že použitie rozpúšťadlových basislakov je v súčasnosti v mnohých krajinách zakázané, ale aj preto, že moderné lakovacie systémy poskytujú najlepšiu možnú ochranu a perfektný vzhľad.

Od januára 2007 musia autoopravárenské laky vo všetkých členských krajinách EÚ spĺňať smernicu o organických rozpúšťadlách, známych tiež ako VOC (Volatile Organic Compounds).

Zákon stanovuje výnimky iba u skutočne originálnych historických vozidiel, ktoré príslušné orgány označili ako vozidlá zvláštnej historickej a kultúrnej hodnoty. VOC smernice stanovujú presné limity pre podiel organických zlúčenín, ktoré sa uvoľňujú do ovzdušia pri procese lakovania.

To je dôvodom prečo sú systémy Standohyd Basecoat a Standox VOC jednotkou v oblasti lakovania prestížnych a historických vozidiel.

Ochrana proti korózií

Pozor na nechránený kov

Pokiaľ ide o reštaurovanie historickej karosérie, má trvalá antikorózna ochrana najvyššiu prioritu. Je preto veľmi dôležité, aby sa zabránilo kontaktu medzi tmelom a holým plechom.

Doba sa mení a táto zmena sa premieta aj do výroby karosérií. Ako inak sa dá vysvetliť fakt, že súčasní výrobcovia automobilov garantujú 12-ročnú záruku na prehrdzavenie karosérie?

Oproti tomu karosérie starých vozidiel často veľmi trpia všadeprítomnou vlhkosťou. Pri oprave prestížnych alebo historických vozidiel preto hrá ochrana proti korózii hlavnú úlohu.

Do konca 80. rokov minulého storočia boli len zriedka používané materiály z plastu alebo hliníka. Karoséria vozidla sa najčastejšie vyrábala z plechu, ktorého najhoršími nepriateľmi na ceste, boli dážď a špinavá voda, striekajúce na auto zospodu. Následok? Nemálo vozidiel muselo byť vyradené z prevádzky, pretože sa zmenili na kopu šrotu.

Jedným z hlavných dôvodov, prečo majitelia prestížnych a historických vozidiel svoje autá renovujú je túžba uchrániť ich od rovnakého osudu. Koniec koncov, súčasná ochrana karosérií je oveľa jednoduchšia, než tomu bolo pred niekoľkými desiatkami rokov.

Ošetrenie podkladu 

Ošetrenie podkladu - starý lak ako "substrát"

Je starý lak stabilný? A môžem naň nanášať ďalšie vrstvy? Toto sú dve základné otázky, ktoré by si mal profesionálny lakovník položiť pred tým, než začne na starý lak nanášať jeden zo súčasných moderných lakovacích systémov.

Koniec koncov, historické vozidlá boli často lakované nitrocelulózovými alebo termoplastickými lakmi. Obidva typy týchto lakov sa ale môžu z plechu odlúpnuť, keď sa dostanú do kontaktu s rozpúšťadlami, obsiahnutých napríklad v 2K akrylátovom plniči. To má za následok dopad nielen na priľnavosť, ale tiež na finálny vzhľad celej opravy. Takýto typ starých lakov teda nemusí byť vždy vyhovujúci ako podklad pre druhé lakovanie.

Správny farebný odtieň

Nič nie je nemožné - vyhľadanie správneho farebného odtieňa

Niekedy sa to podarí rýchlo. Niekedy to trvá trochu dlhšie. Ale aj tam, kde sa jedná o skutočne unikátny kúsok, Vám Standox dokáže pomôcť nájsť ten pravý odtieň a receptúru.

U mnohých veteránov dokáže iba ten správny farebný odtieň navodiť späť pocit "starých čias". Nakoniec, čo by bolo Ferrari 250 GT Berlinetta bez svojej sýto červenej? Alebo Mercedes Benz 600 bez toho aby bol lakovaný typickou hlbokou čiernou? Avšak v skorších dobách neboli tieto farebné odtiene tak presne popísané a zdokumentované, ako je tomu dnes. Vďaka tomu nemožno dohľadať mnoho pôvodných odtieňov, a to ani vo svetových archívoch.

Niektoré historické vozidlá toho majú za sebou naozaj veľa: veľa slnka, veľa dažďa, mnohé roky a mnohé zimy. Vplyvom týchto faktorov došlo na niektorých miestach k vyblednutiu originálnej farby a počasie zanechalo nenávratne svoje stopy. Problém je, že patina získaná v priebehu týchto rokov sťažuje určenie správneho odtieňa.

To sú len dva z mnohých dôvodov, prečo Standox odporúča použiť spektrofotometer Genius v spojení s programom Standowin.

Historické vozidlá u nás

Historické vozidlá v Českej republike

Snáď najznámejším zberateľom historických vozidiel u nás bol pán Alois Samohýl. Ešte pred tým, než si založil podnikanie pod vlastným menom, známym ako Samohýl Motor Zlín, bol po mnoho rokov najúspešnejším predajcom značky Škoda vo vtedajšom Československu. Po jeho smrti, v jeho 81 rokoch, v roku 2011 sa riadením spoločnosti a jeho impozantnej zbierky ujala jeho rodina.

Rok 1953 bol rokom, kedy pán Samohýl objavil svoju lásku k veteránom. Bolo to pri príležitosti šesťdňových motocyklových pretekov, v rámci majstrovstiev sveta, ktoré sa konali v Zlíne. Počas večera pri príležitosti osláv tejto udalosti, mal premiéru britský komediálny film "Genevieve", pozostávajúci o pretekoch veteránov z Londýna do Brightonu. Mladý Alois Samohýl bol očarený a zo dňa na deň sa rozhodol, že sa tohto závodu zúčastní. V roku 1964 sa mu jeho sen splnil, keď sa tohto slávneho závodu zúčastnil ako vodič červeného dvojvalcového Laurin & Klement, ktorý bol vyrobený v roku 1905.

Čoskoro na to začal pán Samohýl sa zbieraním historických vozidiel. Jeho zbierka v Zlíne a inde zahŕňa okolo 150 vozidiel. Patrí medzi ne aj taký poklad ako Mercedes Benz Parsival z roku 1902 - od ktorého existujú už len dva exponáty, Laurin & Klement vyrobený v roku 1907 – obrnená limuzína, modré Bugatti 35A a legendárny model Ford T, prvé auto z montážnej linky.

Niektoré z exponátov pána Samohýla sa dostali dokonca až na filmové plátno. Mohli ste ich vidieť napríklad vo filmoch o Indiana Jonesovi rovnako ako vo filmovej verzii klasického románu Ericha Maria Remargueho "Na západnej fronte kľud". Je zrejmé, že automobilové poklady v jeho vlastníctve vyžadujú špeciálnu starostlivosť. Mnoho z nich kompletne zreštauroval. A pokiaľ ide o lakovanie, Alois Samohýl mnoho rokov spolupracoval so Standoxom, ako dodávateľom profesionálnych autolakov. V tejto spolupráci pokračuje aj jeho rodina.

"Standox nám ponúka najlepšiu kvalitu lakov" hovoril s presvedčením, "a na veteránoch je táto skutočne vynikajúca kvalita vidieť aj po mnohých rokoch."

Ak sa chcete dozvedieť viac, prečítajte si Standoteku "Historické vozidlá".

# # # # # # # #

Nahoru