Veľký test akumulátorových rázových uťahovákov MILWAUKEE

Späť na výpis
Novinky a zaujímavosti
14. 10. 2025

Poľská redakcia portálu MotoFocus uskutočnila v spolupráci so značkou MILWAUKEE®  jedinečný test akumulátorového náradia. Úloha bola zverená profesionálnym automechanikom zo servisu zvoleného na základe špeciálneho výberu. Úlohou autoservisu bolo nielen otestovať a zhodnotiť prístroje, ale taktiež zmerať spotrebu energie a prevádzkové náklady. Prečo? Prečítajte si naše zhrnutie. 

Myšlienka autoservisu bez káblov – môže batériové náradie nahradiť to pneumatické?

MILWAUKEE® je značka spojená predovšetkým s akumulátorovým náradím. Rázové uťahováky sú len malou časťou jej sortimentu, ktorý pokrýva širokú škálu aplikácií, vrátane tých, ktoré sú úplne vzdialené použitiu v autoopravárenstve. V prípade našej brandže spoločnosť MILWAUKEE® dlhodobo presadzuje vlastnú myšlienku, a to „autoservis bez káblov“. Výrobca je presvedčený, že už dnes je možné nahradiť väčšinu denne používaného náradia akumulátorovými verziami. Potom je možné sa obísť bez hadíc vedúdich medzi zariadením a pneumatickým systémom a kompresorom.

Redaktori portálu MotoFocus.pl priznali, že táto myšlienka, ktorá je pre mnohé autoopravne lákavá, im pripadá pomerne utopická. Predsa len je práca v servise náročná a ťažko si možno predstaviť, že by náradie poháňané batériami mohlo zrazu nahradiť roky používané a osvedčené pneumatické náradie. Ničmenej bolo na jednom zo servisov, ktorý sa do testu prihlásil a bol vybraný vyraďovacím spôsobom, aby toto riešenie vyskúšal v praxi. Stal sa ním AutoSerwis Łukasiewicz, ktorý spĺňal všetky požiadavky stanovené na začiatku projektu. Stojí za zmienku, že výmena pre mechanikov dobre známych uťahovákov za úplne novú sadu akumulátorového náradia, a to uprostred prezúvacej sezóny, je skok do neznáma, čo vyžaduje istú dávku odvahy.

Podrobnosti testu rázových uťahovákov MILWAUKEE®

Úlohou autoservisu bolo uskutočniť porovnávací test. Počas prezúvacej sezóny (apríl) mal servis na mesiac odstrániť hadice, odložiť vzduchové uťahováky a počas rovnakej doby používať akumulátorové náradie. Test podstúpili následujúce zariadenia MILWAUKEE®:

  • 3 rázové uťahováky ½″ M18 FMTIW2F12-0X s hodnotou momentu 881 Nm pre uvoľnenie matíc;
  • veľký rázový uťahovák M18 FUEL™ 1/2” s hodnotou momentu 2034 Nm pre uvoľnenie matíc;
  • 6 x vymeniteľné akumulátory 6.0 Ah M18 FB6;
  • nízkootáčková brúska na hrubovanie pneumatík M12 FUEL™;
  • 2 x akumulátory M12™ 3.0 AH;
  • mobilná nabíjačka s dvoma slotmi M18™;
  • rýchlonabíjačka M12-18 FC;
  • 3 x hlavice pre kolesá z ľahkých zliatín;
  • 3 x sada dlhých rázových hlavíc.

Zadávateľ testu naviac vybavil automechanikov pracujúcich v servise chráničmi kolien, ochrannými okuliarmi, pracovnými rukavicami a chráničmi sluchu.

Vďaka podrobným záznamom majiteľa autodielne sa nám podarilo zistiť presné údaje o počte servisovaných vozidiel a jednotlivých kolies. Podmienky testovania obidvoch typov náradia sa čo najviac blížli podmienkam, ktoré je možné docieliť v skutočne fungujúcom autoservise. 

Testované uťahováky pracovali na troch státiach autodielne, ktoré sú vybavené tak, aby sa počas prezúvacej sezóny používali výhradne k výmene pneumatík. Autoservis, ktorý má celkom šesť státí, investoval veľké prostriedky do pneumatického systému s lopatkovým kompresorom s výkonom 7,5 kw a samostatným vysúšačom. Okrem rázových uťahovákov a pneumatickej brúsky poháňa kompresor i ďalšie zariadenie, vrátane štyroch vyzúvačiek dvoch vyvažovačiek kolies, a taktiež stojany hustenie kolies. Počas testu akumulátorového náradia bolo teda zariadenie stále v prevádzke, ale v menšej miere ako obvykle.

Prvé poznatky z testu akumulátorového náradia MILWAUKEE®

Pre náš redakčný tým to nebol štandardný test. V podobných situáciách sme obyčane predávali náradie alebo vybavenie automechanikom a jednoducho starostlivo zapisovali ich pripomienky k výrobkom. Tentokrát bolo úlohou zmerať spotrebu energie a vytvoriť finančnú rozvahu, ktorá by ukázala, či by sa prechod na zariadenie poháňané batériami mohol servisu vyplatiť. Výsledky nájdete na konci testu. Začneme však od základov, teda od toho, ako zariadenie MILWAUKEE® fungovalo v každodennej prevádzke autodielne.

Napriek obavám nebolo okamžité opustenie pneumatických uťahovákov a prechod na akumulátorové elektrické náradie pre automechanikov šokom ani dôvodom k protestom. Samozrejme, že používali také zariadenia i v minulosti (i keď iných značiek), ale nikdy nie na niekoľkodennú intenzívnuí prácu. Redaktori tušili, že v zhone, v epicentre prezúvacej sezóny, im bude chýbať staré náradie, na ktoré boli zvyknutí, a tak – pre všetky prípady – odstránili pneumatické hadice pre ich pripojenie.

Našťastie nedošlo ku generálnemu štrajku a automechanici si rýchlo zvykli na novú realitu. Pri kontrolnej návšteve autodielne počas testu bol jeden z mechanikov dopytovaný na svoje dojmy. Redakciu zaujímalo, či si náradie poradí i so silno utiahnutými šróbami a či nie sú (kvôli barériám) pri častom používaní príliš ťažké?

„Menšie uťahováky si vo väčšine prípadov poradia. Keď už, tak môžeme použiť väčší, ktorý už má naozaj silný krútiaci moment. Náradie je síce ťažšie, ale nie o toľko, aby to pre nás bol veľký rozdiel. Je to s ním pohodlnejšie, pretože ho môžete dať kamkoľvek a nemusíte sa dívať, či hadica nezablokuje priechod alebo sa do niečoho nenamotá. Batérie nenabíjame hneď po konci práce, len keď sa vybijú. Teraz v sezóne nám vydržia deň a pol,” povedal Paweł Kozioł, skúsený automechanik servisu AutoSerwis Łukasiewicz.

„Všetci naši automechanici zhodne potvrdzujú, že používanie akumulátorových uťahovákov je veľmi pohodlné. Nevznikajú žiadne splete hadíc a môžete bez problémov pracovať mimo budovu, pred servisom, napríklad keď potrebujete narýchlo dať dole koleso k oprave. Zákazník nemusí pristavovať vozidlo do blízkosti budovy, pretože nie sme závislí na rozvodoch vzduchu. To je naozaj dôležité napríklad pri servise veľkých vozidiel, ako sú dodávky, obytné vozidlá alebo prívesy,” povedal Dariusz Łukasiewicz, majiteľ autoservisu Auto Serwis Łukasiewicz. „Po skončení mesačného testu som zamestnancom žartom navrhol, aby znovu zapojili pneumatické uťahováky a odložili tie batériové. Tento návrh sa však stretol s jednomyselným nesúhlasom. Pneumatické náradie, ktoré sme odložili kvôli testu, stále leží v zadnej miestnosti a pravdepodobne tam i zostane.”

Iniciátorov testu zaujala najmä skutočnosť dlhej výdrže batérií. Plánujú, že sa za nejaký čas do autodielne vrátia a overia, akou rýchlosťou sa bude kapacita batérií zmenšovať. Výsledky sú zatiaľ lepšie, ako sa očakávalo.

Na dopyt redakcie sa automechanici vyjadrili k ergonómii náradia MILWAUKEE®. Práca s ním je podľa nich naozaj pohodlná. Za zmienku stojí i ďalšie príslušenstvo. Hlavice pre kolesá z ľahkých zliatin sú farebne odlíšené pre ľahkú identifikáciu veľkosti. Dobre zapadajú do tesných otvorov v ráfikoch, ale pri vyšrobovaní pevne zaistených šróbov by sa nemal preháňať uťahovací moment, pretože by mohlo dôjsť k ich poškodeniu. Tu stojí za zmienku, že pred testom boli mechanici preškolení zástupcom spoločnosti MILWAUKEE®.

„Hlavice sú veľmi kvalitné. Vyzdvihol by som predovšetkým geniálne riešenie, ktoré umožňuje ich uchytenie pomocou magnetu. Vďaka tomu je možné pripevniť na stĺp zdviháku, takže sú vždy po ruke,” hovorí Dariusz Łukasiewicz, majiteľ autoservisu.

Záverom k téme príslušenstva je potrebné zmieniť, že mechanici boli počas testu prekvapení dobrým výkonom chráničov sluchu. Tie tlmia kovové zvuky náradia a zároveň umožňujú bezproblémovú komunikáciu.

Koľko stojí akumulátorové náradie oproti pneumatickému spolu s inštaláciou?

Prejdeme ku kľúčovému (nomen omen) aspektu, ktorým je hospodárnosť používania akumulátorových rázových uťahovákov. Náklady na vybavenie, ktoré autodielni venovala spoločnosť MILWAUKEE®, predstavujú 16000 PLN (približne 3800 EUR). Sú to čiastky po zľave, ale v cene je zahrnuté i ďalšie príslušenstvo, ako sú hlavice a predmety pre bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci. Náklady na samotné uťahováky s batériami a nabíjačkami predstavujú niečo cez 13000 PLN (3000 EUR). Z toho okolo 5300 PLN (1250 EUR) stojí batéria. Je však potrebné poznamenať, že k testom boli použité špičkové a zároveň najdrahšie batérie značky MILWAUKEE® (s technológiou FORGE™), ktorých zvláštnosťou je schopnosť dobitia z 0 na 80 % kapacity za 15 minút. V záujme zníženia nákladov by bylo možné zvoliť lacnejšie 5A batérie, ktoré sú k dispozícii za približne 350 PLN (80 EUR) za kus.

Náradie je však okamžite pripravené k použitiu. Prečo o tom hovoríme? Aby sme mohli porovnať náklady na kúpu týchto zariadení, ktoré postačujú pre tri státia zabezpečujúce výmenu pneumatík, s pneumatickými zariadeniami, ktoré predtým plnili rovnakú funkciu. Máme k dispozícii podrobné kalkulácie od majiteľa autodielne. Náradie, ktoré vlastnil (výkonný pneumatický uťahovák, 4 štandardné uťahováky, špirálové hadice, spojky a rýchlospojky a brúska na hrubovanie), stálo približne 4380 PLN (okolo 1000 EUR). To je o dosť menej. Háčik je v tom, že aby ste mohli používať pneumatické náradie, musíte najskôr investovať do pneumatického rozvodu a kompresora. Tu už hovoríme o oveľa väčších peniazoch. 

V autoservise, kde test prebiehal, je k dispozícii lopatkový kompresor renomovanej značky s výkono 7,5 kw. Majiteľ tu investoval desiatky tisíc zlotých, aby stroj zvládol minimálne šesť a v budúcnosti možno i viac státí. Samozrejme, že keď  ide len o tri státia (na ktorých bol test uskutočňovaný), pravdepodobne by sa rozhodol kúpiť lacnejší kompresor, ale i tak by zaň pravdepodobne utratil niekoľko tisíc zlotých. K tomu je potrebné pripočítať náklady na inštaláciu. Kompresor taktiež vyžaduje každoročný servis.

 

Spotreba energie: elektrické náradie vs. kompresor, alebo vyplatí sa to?

Akumulátorové rázové uťahováky MILWAUKEE® pracovali v autodielni od prvého do posledného aprílového dňa. Od začiatku do konca testu vydržali batérie pracovať približne jeden a pol dňa. Počas tejto doby mechanici servisovali (pokiaľ ide o výmenu pneumatík) 16 až 18 vozidiel. Na každom vozidle museli vyšrobovať a zašrobovať 4 kolesá, tj. na každom vozidle použili uťahovák 8krát. Na jednu batériu teda vyšrobovali alebo zašrobovali koleso 128krát alebo 144krát. Vybité batérie sa dobíjali na dodaných nabíjačkách, zapojených do zásuvky vybavenej meračom energie.

Skôr ako prezradíme, koľko elektriny spotrebovali uťahováky za mesiac, pozrime sa na odber štandardného pneumatického systému, ktorý sa v servise doposiaľ používal. Kompresor nebol pre účely testu úplne odpojený (pretože bol využívaný na iných pracoviskách, pre iné práce), ale je vybavený časovačom, ktorý nám umožňuje pomerne presne vypočítať spotrebu elektrickej energie za hodinu prevádzky. Prevádzka prebiehala 21 pracovných dní (po 8 hodinách) a tri soboty (po 5 hodinách). Celkom teda 183 hodín za mesiac.

Najdôležitejšie bolo zistiť, koľko hodín bol kompresor aktívny – porovnať jeho aktivitu s aprílom (mesiac, kedy sa test uskutočnil) predchádzajúceho roka. Majiteľ autoservisu získal vyúčtovanie za predchádzajúci rok, ale taktiež za rok 2023. Z výpočtu vyplýva, že kompresor a jeho príslušenstvo v apríli 2025 spotrebovali o:

  • 387 kw/h menej ako v roku 2024
  • 283 kw/h menej ako v roku 2023

Nie všetky obdobia prezúvania možno porovnávať v pomere 1:1. Sú obdobia, kedy je v apríli ešte zima, a sú taktiež obdobia, kedy páliace slnko ženie vodičov do pneuservisov. Preto byl použitý priemerný rozdiel medzi obidovma rokmi, čo predstavuje 335 kw/h.

OK, vieme približne, koľko elektriny NEspotreboval kompresor. A koľko spotrebovalo akumulátorové náradie MILWAUKEE®, ktoré ho takpovediac nahrádza?

Je to takmer neuveriteľné, pretože servis spotreboval na nabíjanie batérií za celý mesiac len 3,991kw/h. Je pravda, že na začiatku testu boli batérie plne nabité, ale nebuďme malicherní. Predpokladajme mesačnú spotrebu niečo cez 4 kw/h. Je to dokonca 5 kw/h.

335-5 = 330 kw/h. O toľko menej elektriny servis spotreboval len v apríli. Pre prepočet na peniaze je nutné vziať do úvahy cenu elektriny, ktorá sa v jednotlivých krajinách líši, rovnako ako podľa dodávateľov a zmluvných podmienok. Pre zjednodušenie sa predpokladalo, že priemerná cena za kw/h sa pohybuje okolo 1 PLN (0,25 EUR). Pripomeňme, že test prebiehal v Poľsku.

Zhrnutie testu akumulátorových rázových uťahovákov MILWAUKEE®

Autori testu vedeli, že úspory elektriny dosiahnuté v apríli niemožno jednoducho vynásobiť 12 mesiacov. V mesiaci prezúvacej sezóny sa ušetrilo 330 kw/h. Takéto obdobie trvá v Poľsku menej ako šesť mesiacov. Rázové uťahováky sa samozrejme používajú i mimo sezónu výmeny pneumatík, a to nielen pre demontáž kolies. Preto sa predpokladalo, že v mesiacoch mimo sezónu bude úspora polovičná – približne 165 kw/h.

(330 kw/h x 6) + (165 kw/h x 6) = 1980 kw/h + 990 kw/h = 2970 kw/h

Takmer 3 000 kilowatthodin elektriny je bezpochyby úctyhodné číslo. To je zhruba množstvo elektriny, ktoré ročne spotrebuje stredne veľká domácnosť. Nemali by sme sa však zamerať len na náklady, ale je potrebné vziať do úvahy i ekologické a environmentálne hľadisko.

Test preukázal, že akumulátorové náradie spotrebováva výrazne menej elektrickej energie než pneumatické. Je však taktiež hospodárnejšie, ak vezmeme do úvahy celkové náklady na ich použitie? No, vzhľadom k investíciám, ktoré si vyžiada používanie tradičného pneumatického náradia, sa výdaj niekoľko tisíc zlotých za uťahovák s dvoma batériami zdá byť triviálny. I za predpokladu, že už máme v autoservise pneumatické zariadenie (nevynakladáme náklady na investíciu do jeho inštalácie), musíme mať na pamäti náklady na jeho údržbu. Majiteľ autodielne, kde test prebiehal, uviedol, že v minulom roku vynaložil 2356 PLN (555 EUR) na nákup nových pneumatických uťahovákov, špirálových hadíc, šróbov a ďalšieho príslušenstva*. Tieto typy nákupov musia uskutočňovať každý rok. Ďalej je tu servis kompresorov (filtre, olej, tesnenie), ktorý v tomto prípade stojí približne 1800 PLN (424 EUR). V prepočte na tri roky ide o náklady rovnajúce sa nákupu testovaného náradia.

Ako sme už uviedli, použitie akumulátorového náradia neznamená, že sa možno úplne dá obísť bez kompresoru. Je však možné zakúpiť menšiu a lacnejšiu. Pokiaľ máte kompresor, ako je ten v autodielni pana Lukasiewicze, bolo by možné termíny údržby odložiť (kvôli menšiemu počtu motohodín) a platiť za ne menej často (napr. jedenkrát za 1,5 roka alebo za 2 roky).

* nezohľadňujeme náklady na nástrčné hlavice, ktoré sa opotrebovávajú pri obidvoch typov náradia. 

Redakcia vytvorila tabuľku nákladov na prevádzku zariadenia pre túto konkrétnu autodielňu, kde sa test uskutočnil. Obsahuje len prevádzkové náklady – bez nákladov na nákup uťahovákov a inštaláciu pneumatického zariadenia.

Prehľad za 3 roky Akumulátorové náradie Pneumatické náradie
Spotreba energie 32 EUR 2 121 EUR
Rázové hlavice 735 EUR 735 EUR
Ostatný spotrebný materiál* 0 1100 EUR
Servis kompresora 848 EUR 1 272 EUR
Celkom 1615 EUR 5 228 EUR

* špirálové hadice, spojky/rýchlospojky na hadice

Je možné teda ušetriť toľko peňazí používaním akumulátorového náradia namiesto pneumatického? Teoreticky áno, i keď niektorí z našich čitateľov pravdepodobne správne podotknú, že trojročná doba použiteľnosti uvedená v tabuľke do značnej miery závisí od životnosti uťahovákov a (čo je ešte dôležitejšie) batérií MILWAUKEE®. Prípadná nutnosť nákupu nového uťahováka napríklad už po jednom roku by mohla zhoršiť ekonomickú kalkuláciu projektu. Tu nás spoločnosť MILWAUKEE® uisťuje o vysokej kvalite zariadenia a o garancii záruky na zariadenie a batérie. S uistením idú ruka v ruke argumenty, a preto sa redakcia MotoFocus.pl chystá v najbližšej dobe navštíviť autorizovaný servis MILWAUKEE® vo Varšave, kde sa chce dozvedieť viac o spoľahlivosti akumulátorového náradia. Testované náradie zatiaľ zostáva v autodielni. Redakcia sa tam čas od času pozrie, aby skontrolovala ich stav a funkčnosť.

Pre koho sú určené akumulátorové rázové uťahováky?

Kto by sa podľa nás mal zaujímať o nákup akumulátorových rázových uťahovákov? Máme štyri situácie, v ktorých by sae takéto rozhodnutie mohlo ukázat ako obzvlášť prínosné:

  • Autoservis, ktorý si praje otvoriť ďalšie vonkajšie státie pre sezónu výmeny pneumatík (absencia káblov umožňuje demontáž kolies mimo dielne).
  • Rozšírenie autodielne – sprevádzkovanie ďalších pracovísk bez nutnosti rozšírenia pneumatického systému a nákupu nového, väčšieho kompresora.
  • Stavba nového autoservisu (už spomínané upustenie od nákupu drahého a výkonného kompresora a výstavba komplikovaného vzduchového systému).
  • Vybavenie mobilného autoservisu.

A aký je váš názor na myšlienku nahradiť tradičné pneumatické náradie batériovým? Napíšte nám do komentárov. Ďakujeme, že ste článok dočítali až do konca.

 

Zdroj: Motofocus.cz

Späť na výpis
Nastavenie súkromia a cookies 🍪

Webové stránky používajú k poskytovaniu služieb personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti, súbory cookies.

 

Nasledujúcou voľbou súhlasíte s našimi zásadami ochrany osobných údajov a cookies. Svoje nastavenia môžete kedykoľvek zmeniť.

Nastavenie